+36202538924

A Mese habbal című webkonferencia harmadik része

Sok fiatal, aki kábítószeres álmokba menekül vagy az italhoz fordul – segítséget remélve, álmok helyett árnyakat lát, és bódító élményekkel próbálja megélni a hétköznapokat. Nagy valószínűséggel el sem hiszik, hogy érdemes lenne szembenézni a félelmeikkel… vagy csak nem tudják, hogyan fogjanak hozzá.

A pótszerek (a gyógyszerek is!!!) szembesítenek a félelmeinkkel, de nem kínálnak megoldást. Megmaradnak a felszínen, pedig a szenvedély, a vágy a lélekben lakik. A pirulák (akár magunknak vesszük, akár másoknak) tüneti kezelések. Hosszabb-rövidebb időre elcsendesítik lelkünk segélykiáltásait.

A mese a jövőbe visz… de most komolyan: ti is megfigyeltétek már, hogy a mesék a jelenről és a jövőről szólnak, soha nem a múltról? Ha ezt is megtanulnánk, talán kevesebb lenne a panaszkodás.

A mese, az álom, a meditáció vagy egy Hellinger-terápia a mélybe visz. Irtóztató, de gyönyörű példája ennek a királylány béka-csókja: néha olyasmit is meg kell tennünk, amitől undorodunk, ami rossz érzéssel tölt el, ha annak hosszú távon egy boldogabb élet az ígérete.

Csak zárójelben: A varangyok mérge hallucinogéneket tartalmaz, érszűkítő hatásúak és erős idegmérgek. A béka nyalogatása idegrendszeri, pszichés tüneteket gerjeszt. A tudatmódosító hatás érzéki csalódást vált ki.

Ja, hogy így könnyen láthatjuk királyfinak a békát?! A kérdés az, hogy mi lesz másnap és harmadnap reggel. Sorra vesszük a környék békáit, vagy megtanuljuk nappali fényben is szépnek látni?

És azt tudjuk-e, hogy a fogságban tartott béka már nem is bocsát ki méreganyagot? Ezzel meg azért érdemes vigyázni, mert a béka védett állat.

Bruno Bettelheim, a nagy meseelemző szerint „A mese, noha realisztikusan kezdődik, és át– meg átszövik a mindennapi élet elemei, egyértelműen nem a valóságos külső világról szól. Irrealitásának (amit a szűk látókörű racionalisták annyiszor kifogásolnak) fontos szerepe van, mert nyilvánvalóvá teszi, hogy a mesék nem a külvilágról akarnak hasznos ismereteket közölni, hanem az emberben lejátszódó belső folyamatokról.”

A személyes probléma megértése és a magad erejéből való megoldásának élménye kell ahhoz, hogy megtaláld a belső biztonságod és helyed a világban.

Mary Poppins (közismert nevén Csudálatos Mary), aki a keleti széllel érkezett (akárcsak Jane Yau vagy dr. Lim) sen­kit nem akar megváltoztatni. Szerinte „mindenkinek megvan a maga tündérországa”.

janelimildiki

Kinyit egy kaput, de arra biztat, hogy egyedül menj át rajta, egyedül birkózz meg azzal, amit ott találsz. Arra késztet, hogy magunk is elgondolkodjunk: tesszük vagy csak várjuk a csodát.

Az egyik legkedvesebb részletem a meséből, amikor Mary így szól a rakoncátlan gyerkőchöz: „Nézd csak, ott valami fényes dolog csillog előttünk az úton. Légy szíves, menj oda, vedd föl, s hozd ide nekem. Úgy látszik, valaki elveszítette a koronáját.”

Tündér ő, vagy boszorkány? Sok ilyen tündért kívánok a világnak, aki magát boszorkánynak hiszi! És sok olyan babyszittert a gyerekeknek, akik így varázsolnak!

Lázár Ervin is elbizonytalanodik a tündérek és a boszorkányok ha­tárvonalainak meghúzásában, amikor megteremti a „tünkány”, más né­ven „boszordér” alakját. Azt sem lehet eldönteni róla, hogy az ajándékba adott aranyszelencéje áldás-e vagy átok a hős számára.

Az adományozó rendszerint véletlenül akad a hős útjába, és lehet jóindulatú, ellenséges vagy rászedett. Az a feladata, hogy próbák­nak vesse alá a hőst, s attól függően jutalmazzon vagy büntessen, hogy a hősnek miként sikerült kiállnia a próbát– de adományozhat e nélkül is, pusztán üdvözlés és kikérdezés után. Az adományo­zó a bonyodalom megoldásához szükséges tudás vagy eszköz birtoko­sa, ezek megszerzése viszont teljesen a hős feladata. Ilyen értelemben bárki lehet adományozó, aki rendelkezik a csodás tárgyakkal, az átvál­tozás képességével, tud a keresett személy hollétéről, ismeri a segítő­társakhoz vezető utat stb.

A tündérmesékben két mitikus alak áll közel az adományozó sze­repköréhez: az ördög és a tündér keresztanya. Az MLM-ben SZPONZOR-nak hívjuk őket. „Az a feladata, hogy próbák­nak vesse alá a hőst”… „Az adományo­zó a bonyodalom megoldásához szükséges tudás vagy eszköz birtoko­sa, ezek megszerzése viszont teljesen a hős feladata.”

A te szponzorod tündér vagy boszorkány?